Próbálok valami épkézláb magyarázatot összerakni a jelenlegi válságra, ami lehet, hogy néhol hihetetlen lesz, de az én nézetem szerint benne vannak a folyamatok mögött meghúzódó igazság morzsái. Inkább ez egy tájékoztató anyag, nem vélemény cikk, mert az utóbbi időben annyian lettek szakértői a manórúdnak, hogy a mezei e-cigaretta használó csak mereszti a szemét. Ennyire sikeres reklámkampányt emberemlékezet óta nem folytattak füstmentes termék körben, mint ami most dől a csapból is. Aki nem akarta eddig kipróbálni, az most ki fogja…
Kezdjük a JUUL történetével, mert ez megmagyaráz egy sor olyan dolgot, amire senki nem készült fel rendesen. A JUUL attól lett sikeres a tengeren túl, hogy újra tervezték az akkora divatjamúlt cigaretta utánzatot az e-cigi piacon. Azt tudjuk, hogy az e-cigaretta lassan szívódik fel, nagyjából fél óra gőzöléssel lehet elérni azt a kotinin szintet, amit egy szál cigarettával. Ezért a JUUL megemelte a nikotin szintet 52mg/ml nikotin tartalomra, de ez a hagyományos nikotinnal szívhatatlan erősségű lenne. Azonban akkor kezdett a piacra betörni a nikotin só, ami egyrészt közelebb áll a dohánylevélben megkötött nikotinhoz, illetve nem irritálja annyira erősen a nyálkahártyát, és gyorsabban szívódik fel. Így már lehetett olyan terméket a piacra dobni, ami kicsi, kompakt, és egy erős dohányosnak is megfelelő kotinin szintet biztosít, aránylag rövid idő alatt. A JUUL a dohányzók és átszokók körében óriási sikert aratott, nagy ízválaszték, új dizájn, egyszerűen cserélhető előre töltött patronok, ezek voltak a sikerének titkai. Érdekes módon a JUUL sikere, nem járt együtt az amerikai fiatalok e-cigaretta fogyasztásának drasztikus növekedésével, ezt statisztikai adatok támasztják alá.
A következő állomás Kína. Itt mindig is jelen voltak azok a cégek akik a korai e-cigarettákat másolták, nem igazán fektettek innovációba, nem követték a piac nagy változásait, mindig találtak vevőt valahol a cigaretta szerű termékeikre. Ők gyártották nagy számban az első generációs un. vatelines technológiával készült eldobhatós e-cigarettákat. Amikor hozzájuk is elért a JUUL sikerének híre, gyakorlatilag megalkották a most mindenhol felfedezhető Elf Bar stílusú eszközöket. Ennek már több mint három éve (2018), és jól mutatja, hogy a siker nem nem egyik napról a másikra történt meg. Az Elf Bar vapes székhelye Kaliforniában, az USA-ban található, termékeiket a kínai Shenzhenben, Guangdongban gyártják, ahol másolni valamit, ami sikeres, az dicsőség. Tehát egy amerikai székhelyű cég, a JUUL sikerén felbuzdulva egy még egyszerűbben használható, eldobhatós dizájner e-cigarettával próbálta utánozni a JUUL sikerét, ami részben sikerült is neki, bár pont Amerikában nem lett annyira népszerű, mint nálunk. Idővel gyakorlatilag a Kínai másolatokból több lett a piacon, mint az eredeti Elfekből, és a baj igazán itt kezdődött…
Ausztrália. Az ausztrál kiskereskedők mindig is kaphatóak voltak némi nem hivatalos plusz jövedelemre. Így amikor az Elf Bar megtalálta őket a csempészáruk özönében, nem tudtak rá nemet mondani. Gyakorlatilag két év alatt olyan mennyiséget adtak el a szigeten, amire senki nem számított. És nem csak a dohányosoknak, hanem a gyerekeknek is. Ez odáig fajult, hogy a hatóságok 2021. október 1-től betiltották a nikotinos e-cigarettákat, ami a feketepiacot erősítette tovább. Még több gyerek tudott így hozzájutni a kedvenc Elf-jéhez, és itt nem kicsi, 50mg/ml nikotin tartalomról beszélünk. 2021 év végére a hathatós import tilalomnak és a kínai szabályozás készülő változásainak köszönhetően, visszaszorult a feketekereskedelem és új irányokat keresett.
Európa. Kontinensünket akkor érte el az Elf őrület, amikor bezárult az ausztrál piac. Ugyan az unióban és Angliában hivatalosan is jelen van az eredeti cég, de a kínai másolatok millió szám érkeztek a tengeren ellenőrizetlenül, a gátlástalan feketekereskedelmi hálózatok pillanatok alatt terítették velük az európai piacot. Miután nálunk ez tiltott termék (az EU-ban 20mg/ml a maximális nikotin tartalom), így a feketekereskedelem egyre nagyobb díler hálózatokon keresztül tudta teríteni. A covid miatt munkátlan cigaretta dílerek első számú üzlete lett. Így került olyanok kezébe is, akik kiskorúak.
A saját tapasztalatom az volt eddig, hogy nem igazán érdeklődtek olyanok az e-cigaretta után, akik nem dohányoztak. Csak kedvtelésből e-cigarettázni akaró fiatal, statisztikai hibahatár alatt volt. Sajnos ma már ez nem igaz. Ha ez a hullám a trafikokban, ne adj isten, ha lenne szakbolt hálózat, ott köt ki, nem jutott volna ennyi fiatal kezébe, pláne nem az 50mg/ml-es verzió. A médiában egy szó sem esik a tarthatatlan szabályozásról. Az Elf Bar az EVALI után a második legrosszabb dolog, ami árthat az egész ártalomcsökkentés ügyének. Zseniális eszköze lehetne a leszoktatásnak, ha:
Hivatalosan elérhető lenne, illetve engedélyeznék az ízesített nikotinos termékeket és az ártalomcsökkentéshez mérten nulla jövedéki adót vetnének ki rájuk. Erre van példa az alkohol esetében, lásd szőlő borok.
Szigorú ellenőrzés, csak felnőtteknek, akár követhető formában!
Visszagyűjtés! Akár kompenzációval.
Releváns információkra épülő tájékoztatás. Az, hogy ez rossz, nem tájékoztatás. Húsz éve csak azt tudják mondani, hogy nem tudunk róla eleget. Húsz év alatt majd százmillió ember választotta az ártalomcsökkentésnek ezt a formáját, talán meg kellene kérdezni, esetleg vizsgálni őket. Több ezer tanulmány és kutatás szól a füstmentes termékek ártalomcsökkentése mellett!
Ma, amikor az alkohol, energiaital, dohányzás, füves cigi bocsánatos bűnnek számít, egy olyan eszközt üldöznek valami elementáris erővel, ami pont a közegészségügyet juttatná előnyhöz a dohányzás visszaszorításában. Tessék az angol példát megnézni, ott valamiért működik…
Ficsor Zoltán
Villanypára Egyesület